Algemene voorwaarden

Terms and conditions text in legal agreement or document about service, insurance or loan policy.

ALGEMENE VOORWAARDEN voor dienstverlening van Marieke Ruiter

Geldend met ingang van 1 april 2023 – laatste update 28 april 2025

1.           Algemeen

1.1.       In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
Ondernemer: Marieke Ruiter, die deze voorwaarden hanteert. Dienstverlening: HR advies en consultancy, groepsgewijze training en individuele coaching en de inzet van social media op de arbeidsmarkt. Opdrachtgever: de contractuele wederpartij (zijnde een organisatie  of een particulier) van de ondernemer, Deelnemer: de persoon, zijn particulier of werknemer / client van Opdrachtgever, die aan groepsgewijs en/of individueel aangeboden dienstverlening deelneemt. 

1.2.       Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen van de Ondernemer, op alle overeenkomsten die de Ondernemer sluit en op alle overeenkomsten en dienstverlening die hiervan het gevolg kunnen zijn. 

1.3.       Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts bindend indien schriftelijk bevestigd door Marieke Ruiter.

1.4.       De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.

2.           Offerte en totstandkoming overeenkomst

2.1.       Alle offertes van Ondernemer zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. 

2.2.       Een overeenkomst komt tot stand na schriftelijke akkoord met de offerte van Ondernemer door de opdrachtgever.

2.3.       Als de Opdrachtgever aan de Ondernemer mondeling, schriftelijk en/of per e-mail gegevens verstrekt, mag de Ondernemer uitgaan van de juistheid en volledigheid hiervan en baseert hij de aanbieding hierop. 

3.           Uitvoering van de opdracht

3.1.       De Ondernemer verplicht zich om de overeengekomen dienstverlening naar beste inzicht, deskundigheid en vermogen uit te voeren, overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap en de actuele stand van het vakgebied. De Ondernemer spant zich naar beste vermogen in om het resultaat dat met de overeenkomst wordt beoogd, te bereiken. 

3.2.       Indien en voor zover goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, is de Ondernemer gerechtigd om de werkzaamheden al  dan niet tijdelijk en/of gedeeltelijk door derden te laten verrichten. Hieronder is ook inbegrepen de waarneming bij calamiteiten waarmee de Ondernemer zijn dienstverlening aan Opdrachtgever waarborgt.  

3.3.       De opdrachtgever draagt zorg voor tijdige en volledige verstrekking van alle benodigde informatie.

4.           Adviezen

Opdrachtgever kan geen rechten ontlenen aan adviezen van de Ondernemer die geen betrekking hebben op de verstrekte opdracht. 

5.           Wijzigingen en aanvullende werkzaamheden

5.1.       Indien de omvang van de dienstverlening van het sluiten van de overeenkomst om welke reden dan ook wijzigt, is de Ondernemer gerechtigd eventueel meerwerk bij de Opdrachtgever in rekening te brengen. 

5.2.       Van meerwerk is ook sprake bij situaties waarin de door Opdrachtgever verstrekte informatie niet overeenstemt met de werkelijkheid. 

5.3.       Indien tijdens de uitvoering van de dienstverlening blijkt dat het voor de uitvoering noodzakelijk is om de werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen in onderling overleg de inhoud van de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.  

5.4.       Wijzigingen in de oorspronkelijke overeenkomst zijn pas van kracht indien deze schriftelijk zijn overeengekomen.

6.           Tarieven en betaling

6.1.       De Ondernemer is gerechtigd de overeengekomen prijs tussentijds te verhogen, indien en voor zover zich onvoorziene kostprijsverhogende omstandigheden (zoals uit hoofde van belastingen of licenties) voordoen na het afsluiten van de overeenkomst, dan wel na het verzenden van de aanbieding. De Ondernemer brengt de Opdrachtgever hiervan schriftelijk of per e-mail op de hoogte. 

6.2.       Alle tarieven zijn exclusief BTW, tenzij anders vermeld in de offerte.

7.           Betalingsvoorwaarden

7.1.       Facturen dienen binnen 30 dagen na factuurdatum te zijn voldaan.

7.2.       Facturering vindt plaats bij aanvang van de dienstverlening. Bezwaren tegen het bedrag van de factuur schorten de betalingsverplichting niet op. Indien de betaling niet binnen de overeengekomen termijn is geschied, treedt automatisch verzuim in. 

7.3.       Bij overschrijding van de betalingstermijn is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en wettelijke rente verschuldigd conform art. 6:119 BW of art. 6119a BW.

8.           Vertrouwelijkheid en bescherming persoonsgegevens

8.1.       Beider partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zijn in het kader van offertes en/of overeenkomsten van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Zij nemen in dit kader alle voorzorgsmaatregelen ter bescherming van elkaars belang. 

8.2.       Tenzij anders is overeengekomen, zijn Opdrachtgever en Ondernemer gerechtigd in, onder andere via social media, aan hun positieve ervaringen met betrekking tot de uitgevoerde dienstverlening in de organisatie van Opdrachtgever bekendheid te geven, met dien verstande dat Deelnemers niet herkenbaar worden aangeduid tenzij deze daar toestemming voor hebben gegeven. 

8.3.       De Ondernemer behandelt informatie van en over de Deelnemers vertrouwelijk. Alleen indien en voor zover de Deelnemer toestemming geeft, rapporteert de Ondernemer hierover aan Opdrachtgever. Hiervan kan slechts bij schriftelijke overeenkomst tussen alle betrokken partijen voor aanvang van de dienstverlening worden afgeweken. 

8.4.       De deelnemer is verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die hij in het kader van zijn deelneming aan de dienstverlening van en over de andere Deelnemers krijgt. 

8.5.       Opdrachtgever en Ondernemer verwerken persoonsgegevens in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving en nemen hun informatie- en communicatieverplichtingen ten opzichte van de Deelnemer in acht. Zij verstrekken elkaar over en weer tijdig alle benodigde informatie om naleving van de geldende privacywet- en regelgeving bij uitvoering van de opdracht mogelijk te maken. 

9.           Intellectuele eigendom 

9.1.       De Ondernemer behoudt altijd alle rechten op door hem gemaakte presentaties, plannen, offertes, documenten, materialen, programma's, leermiddelen, afbeeldingen en / of de hierop betrekking hebbende informatie en knowhow. Ook wanneer daarvoor kosten in rekening zijn gebracht of wanneer na de opdrachtverlening nog verbeteringen zijn aangebracht, al dan niet op aanvraag van Opdrachtgever. 

9.2.       De in het vorige lid genoemde zaken mogen Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ondernemer nog geheel. Nog gedeeltelijk worden gekopieerd, bewerkt, getoond en /of verspreid anders dan voor intern gebruik bij Opdrachtgever binnen het kader van de opdracht die de Ondernemer voor Opdrachtgever uitvoert en binnen het kader van de persoonlijke leerdoelen van de Deelnemer. 

9.3.       Opdrachtgever vrijwaart de ondernemer voor aanspraken van derden in verband met intellectuele eigendomsrechten op door opdrachtgever verstrekte materialen die bij de uitvoering van de opdracht worden gebruikt. 

10.   Aansprakelijkheid

10.1.    De Ondernemer is slechts aansprakelijk voor schade geleden door Opdrachtgever die rechtstreeks en uitsluitend gevolg is van een aan de Ondernemer toe te rekenen tekortkoming. Voor vergoeding komt alleen in aanmerking die schade waartegen de Ondernemer verzekerd is dan wel redelijkerwijs, gezien de in de branche geldende gebruiken verzekerd behoort te zijn. De te vergoeden schade is beperkt tot het geldbedrag dat de verzekeraar in het betreffende geval zou uitkeren. Voorts moeten de volgende beperkingen in acht worden genomen.  

10.1.1.   Niet voor vergoeding in aanmerking komt bedrijfsschade, derving van inkomsten en dergelijke door welke oorzaak ook ontstaan. 

10.1.2.   De aansprakelijkheid van de ondernemer is te allen tijde beperkt tot een bedrag van ten hoogste tweemaal de overeengekomen opdrachtsom. 

10.1.3.   Voor schade veroorzaakt door opzet of grove schuld van derden is de Ondernemer nimmer aansprakelijk. 

10.1.4.   De door de ondernemer te vergoeden schade wordt gematigd indien de door opdrachtgever te betalen prijs voor de overeengekomen dienstverlening gering is in verhouding tot de omvang van de door opdrachtgever geleden schade. 

10.2.    De uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijkheid als in dit artikel vermeld zijn eveneens van toepassing op anderen van wiens hulp de Ondernemer gebruik maakt bij de uitvoering van werkzaamheden. 

11.        Annulering

11.1.    Opdrachtgever kan, met inachtneming van de volgende bepalingen, de overeengekomen dienstverlening schriftelijk of via e-mail annuleren. 

11.2.    Annulering door Opdrachtgever van de overeengekomen dienstverlening is tot vier weken voor de datum van aanvang of uitvoering kosteloos. 

11.3.    Bij annulering minder dan vier weken maar meer dan twee weken voor de overeengekomen datum van aanvang of uitvoering is Opdrachtgever 50% van de opdrachtsom verschuldigd. 

11.4.    Bij annulering minder dan twee weken maar meer dan twee weken voor de overeengekomen datum van aanvang of uitvoering is Opdrachtgever de gehele opdrachtsom verschuldigd. 

12.        Ontbinding

12.1.    Indien Opdrachtgever niet, niet behoorlijk of niet tijdig aan enige verplichtingen uit de met de ondernemer gesloten overeenkomst voldoet, alsmede in geval van faillissement, surseance van betaling of onder curatele stelling van opdrachtgever. Of stillegging of liquidatie van diens bedrijf is de Ondernemer gerechtigd. De overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden dan wel de verdere uitvoering van de overeenkomst op te schorten. De Ondernemer is in die gevallen voorts gerechtigd onmiddellijk voldoening van het hem toekomende te vorderen. 

12.2.    Een en ander laat onverlet de overige aan de Ondernemer toekomende rechten, waaronder begrepen, het recht op vergoeding van de door de ontbinding geleden schade. De Ondernemer is in geval van een ontbinding als genoemd in het eerste lid nimmer gehouden tot enige vergoeding van schade aan de Opdrachtgever. 

12.3.    Indien de Opdrachtgever ook na ingebrekestelling een behoorlijke nakoming van door de ondernemer onmogelijk maakt en of verhinderd, heeft de Ondernemer het recht de overeenkomst te ontbinden. 

12.4.    Ook bij ontbinding met wederzijds goedvinden behoudt de Ondernemer het recht op vergoeding van de door deze ontbinding geleden schade. 

13.        Overmacht

13.1.    In geval van overmacht heeft MariekeRuiter het recht de overeenkomst op te schorten of te beëindigen zonder schadeplichtigheid.

14.    Toepasselijk recht 

14.1.    Nederlands recht is van toepassing. Tenzij de kantonrechter bevoegd is, is alleen de burgerlijke rechter die bevoegd is In de vestigingsplaats van de Ondernemer bevoegd kennis te nemen van geschillen.  

Deze website maakt gebruik van cookies.